منو

5نکته کلیدی برای طراحی صفحه اول سایت

طراحی صفجه اول سایت

مهمترین اصول طراحی صفحه اول سایت

وقتی به یک فروشگاه مراجعه می‌کنید، اولین چیزی که به آن برسید، چیست؟ آیا اولین چیزی که با آن مواجه می شوید صفحه اول وب سایت است؟ آیا اصول طراحی صفحه اول سایت را می دانید؟ آیا به ویترین فروشگاه توجه می‌کنید یا نه؟

احتمالا قبل از خرید یک محصول خاص، نیاز به بررسی وضعیت داشته باشید تا که بدانید آیا فروشگاهی وجود دارد که محصول مورد نظر را به فروش برساند یا خیر؟ اگر پاسخ شما بله است پس باید به ویترین نگاه ‌کنید تا محصولات مشابهی را بیابید، در غیراینصورت وارد فروشگاه می‌شوید و سوالات خود را از فروشنده می پرسید.

می‌توان گفت ویترین در فروشگاه ها باید اعتماد مشتری را به دست آورده و بازدیدکنندگان را به خود جذب کند. همچنین، صفحه اول وب سایت یک کسب و کار(همچون ویترین در فروشگاه ها) برای جذب مخاطبان و به وجود آوردن اعتماد در مشتری حائز اهمیت است.

هر وب سایت شامل بخش‌های مختلفی مانند صفحه محصول، درباره ما، بخش وبلاگ و تماس با ما است. اما یکی از مهم‌ترین صفحاتی که تعداد کاربران زیادی را به وب‌سایت جذب می‌کند، صفحه اول وب‌سایت است؛ زیرا کاربران باید به تمام اطلاعات مورد نیاز خود برای بررسی وب‌سایت دسترسی داشته باشند. هر چه صفحه اول غنی‌تر و جامع‌تر باشد، باعث بیشتر شدن اعتماد کاربران به وب‌سایت شما خواهد شد.

در این مقاله، اصول طراحی صفحه اول سایت را یاد خواهیم گرفت. اما برای شروع، باید بدانیم که صفحه اصلی یک وب‌سایت با چه نامی شناخته می‌شود. با ما همراه باشید تا تمام مراحل طراحی صفحه اصلی وب‌سایت را به خوبی درک کنید.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

در وب فارسی به صفحه اول وب سایت چه عبارتی را نسبت می دهند؟

صفحه اول یک وبسایت می تواند دارای نام های «صفحه اصلی»، «صفحه نخست» و «صفحه خانه» باشد. قبلاً برخی افراد این صفحه را به نام «صفحه فرود» یا «لندینگ پیج» نیز می‌شناختند، اما با توجه به تغییرات جدید در پارامتر‌های طراحی و بازاریابی، نام «صفحه فرود» برای این صفحه دیگر به کار نمی‌رود.

برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید مفهوم «صفحه فرود» را بدانید. صفحه فرود یک صفحه است که برای کاربر مفید می باشد، همچنین از نظر محتوای صفحه و هم از نظر معرفی خدمات یا محصولات، این صفحه از اهمیت بالایی به عنوان ویترین هر فروشگاه و یا خدمات دهنده برخوردار است. به زبان ساده تر، صفحه فرود باید به کاربر کمک کند تا آن چیزی که می‌خواهد را بخرد.

اصول طراحی صفحه اول سایت

دلیلی که دیگر به این صفحه، «صفحه فرود» نمی‌گویند این است که در گذشته کاربران ابتدا وارد صفحه اصلی می‌شدند و سپس به بخش مورد خود منتقل می شوند اما از طریق این صفحه امکان پذیر است تا کاربر به هدف خود برسد. یعنی به عنوان مثال، برای دسترسی به محصول x باید ابتدا وارد صفحه اصلی سایت شوید، دسته‌بندی مربوطه‌ای را پیدا کرده و سپس به صفحه محصول بروید.

اما در حال حاضر، در موتورهای جستجویی مانند گوگل به دنبال یک محصول خاص باشید، با وارد کردن نام آن و کلیک بر روی نتایج، به صفحه محصول مورد نظر می‌رسید و اصطلاحاً روی «صفحه فرود» قرار می‌گیرید. به همین دلیل است که امروزه هر صفحه از سایت، یک «صفحه فرود» است و دارای استراتژی مختص به مدیران سئوی آن سایت می باشد. بنابراین، نام «صفحه اصلی» صرفاً به یک «صفحه فرود» محدود نمی‌شود.

در زبان انگلیسی، صفحه اصلی سایت با چه تیتر هایی نمایش داده می شود؟!

«First Page» یا «Wellcome Page» یا «Front Page» و یا «Home Page» همگی عباراتی است که ممکن است طراحی سایت به عنوان تیتر اصلی صفحه اصلی سایت قرار داده باشد.

مهمترین موارد در خصوصی طراحی صفحه اصلی سایت

ما در اینجا به شما به صورت خلاصه و مفید توضیح خواهیم داد که صفحه اصلی سایت چه عناصری را می بایست شامل شود و کدام المان ها در صفحه اصلی مورد توجه بیشتر کاربران قرار می گیرد.

  • موضوع کسب و کار سایت چیست؟

برای معرفی کامل و صحیح کسب و کار در سایت، صفحه اصلی سایت بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا که محیطی است برای جلب اعتماد کاربران و ارائه مستقیم خدمات به ایشان، از این رو بایستی به آن توجه نمود. کاربر پس از ورود به سایت، المان های مشخصی از جمله نام برند تجاری، لوگو، نوع وب سایت و ارزش های ایجاد شده توسط طراحان سایت را مشاهده می کند و با آن ها تعامل برقرار کرده و آشنا می گردد.

برای رسیدن به این هدف، بایستی از عناوین جذاب و مرتبط کمک گرفت. استفاده از پاراگراف های کوتاه و تصاویر مناسب، یکی دیگر از المان های مهم در جلب نظر کاربران است. هدف از استفاده چنین المان هایی آگاهی رساندن به کاربر در خصوص شیوه فعالیت و کسب و کار شما می باشد. همچنین، لوگو برند هر کسب و کار را در گوشه ای از صفحه سایت قرار می گیرد.

دلیل این موضوع این است که کاربر با این نشان تجاری آشنا شده و در هر جایی که با آن مواجه شود، برند کسب و کار در ذهن وی نقش ببندد. همچنین مشاهده لوگو موجب درک بهتر کاربر از هدف کسب و کار شما می شود.

  • ارائه خدمات در صفحه اصلی سایت

لیست خدمات و محصولاتی که ارائه می دهیم با توجه به وجه مشترک آن‌ها، شامل موارد زیر است که عبارتند از :

  • طراحی و توسعه وب سایت برای انواع کسب و کارها،
  • طراحی اپلیکیشن موبایل برای سیستم عامل های iOS و اندروید
  • پشتیبانی فنی وب سایت و اپلیکیشن
  • بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو شامل :
    • SEO
    • دیجیتال مارکتینگ
    • تبلیغات آنلاین
    • طراحی گرافیکی برای بسته بندی محصولات
    • کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی ایمیلی
    • و …

تمامی این خدمات در بخشی به نام «خدمات دیجیتال» در صفحه اصلی قرار داده می شود تا به راحتی برای کاربران قابل دسترس باشد.

طراحی سایت
  • صفحه اصلی محل نمایش خلاصه ای از اطلاعات هر کسب و کار است

ما پیشنهاد می‌دهیم که اطلاعات کسب و کار خود را به طور خلاصه در صفحات سایت قرار دهید. شرحی از کسب و کار خود به کارفرما ارائه دهید. همچنین اهداف و چشم انداز های شغلی خود را نیز برای کاربران تبیین کنید. این کار باعث افزایش اعتماد مشتریان به شما خواهد شد.

  • بیان مزیت های رقابتی در صفحه اصلی کسب و کار

وجه تمایز کسب و کارها در مزیت‌های خاصی است که با ارائه آن‌ها، در مقابل رقبا امتیازی مثبت پیدا می‌کنند. اما به تنهایی بیان این مزیت‌ها کافی نیست، بلکه برای اثبات آن‌ها باید از مثال‌های ساده و قابل فهم استفاده کرد. همچنین با بهره‌گیری از آمار و ارقام، جنبه‌هایی از آن‌ها را نیز می توان به خوبی تبیین نمود.

  • نمایش سوابق کاری و پروژه های مشتریان

همانطور که همه ما می دانیم، رفتن راه هزار ساله در یک شب تماما محال است. اما در دنیای دیجیتال، اوضاع کاملا متفاوت است. افراد همواره خواستار دیدن نتیجه نهایی قبل از هر چیزی هستند. شما می توانید نتایج نهایی مشتریانی که شما برای آن ها کار کرده اید را به نمایش بگذارید.

طراحی صفجه اول سایت
  • نظرات مشتریان

نظرات افرادی که با شما همکاری داشته‌اند، بسیار ارزشمند و حائز اهمیت می باشد. این نظرات می‌توانند به کاربران کمک کنند تا تصمیم به انتخاب شما بگیرند.

  • از بارگذاری المان های اضافی جلوگیری کنید

گاهاً عناصر غیرضروری را به صفحات خود اضافه می‌کنیم که در واقع مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. به عنوان مثال، درج فرم عضویت در خبرنامه و جمع‌آوری ایمیل‌های مخاطبین می‌تواند کاربردی باشد. اما اگر خبرنامه شما تنظیمی خاصی ندارد و به صورت منظم پستی ارسال نمی‌کند، بهتر است که این فرم را حذف کنید. این که کاربران ایمیل خود را وارد کنند و بعد از آن بدون دریافت خبرنامه‌، تحقیق و یا اطلاعات جذابی از سمت شما برای آن ها ارسال نشود، باعث کاهش اعتماد مشتریان به کسب و کار شما خواهد شد.

  • روی رسانه های اجتماعی خود سرمایه گذاری کنید

برای افزایش اعتماد کاربران خود، لینک شبکه‌های اجتماعی خود را به صفحات وب سایت اضافه نمایید. در واقع، این کار می‌تواند به کاربران کمک کند تا با شما در ارتباط باشند و با مطالعه نظرات و اطلاعاتی که در صفحات اجتماعی شما موجود است، تصمیمات خود را بیشتر تسهیل کنند.

  • بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحه اصلی سایت

افزایش سرعت موضوع مهمی است و بایستی به آن توجه نمود از این رو هر چقدر برای بارگیری صفحه اصلی بیشتر زمان صرف شود، تعداد کاربرانی که به سایت دسترسی خواهند داشت کمتر خواهد بود و کاربر از صفحه خارج خواهد شد.

اما اگر تمام مراحل طراحی و توسعه وب سایت را به درستی انجام دهید ولی در بهینه سازی سرعت سایت توانایی خاصی نداشته باشید، بسیاری از کاربران معطل بارگذاری وب سایت شما نخواهند شد و بدون دریافت کوچک ترین اطلاعات از سایت شما، از صفحه مورد نظر خارج خواهند شد.

طراحی سایت مشهد
  • فراخوان کاربران به اقدام CTA

CTA به معنای فراخوان کاربران برای اقدام به عمل خاصی که مورد نظر شما است، می باشد. در واقع شما همیشه دلایلی برای طراحی وب سایت خود خواهید داشت. هدف شما از راه اندازی وب سایت فروش محصول و ارائه خدمات تان است. به همین دلیلمی بایست کاربر را همیشه تشویق کنید تا از شما محصول خریداری نماید.

باید توجه داشت که تمامی نکاتی که در بخش بالا بیان گردید، حتما نیاز به استفاده از آنها نیست. بسته به نوع وب سایت و استراتژی شما، می توانید تعدادی از این نکات را به کار بگیرید. استفاده بیش از حد از این نکات ممکن است عکس العمل منفی برای کسب و کار شما داشته باشد. بنابراین برای استفاده بهینه از این نکات، باید تست و آزمایش را همیشه در برنامه خود قرار دهید. برای این منظور، می توانید با یک متخصص UI/UX همکاری کنید.

در این مطلب سعی کردیم تا نکات مهم مربوط به اصول طراحی صفحه اصلی وب سایت را با هم مرور کنیم و از طریق آن وب سایت کاربردی تری را به وجود آوریم.

موارد ذکر شده در این مطلب، محدود به بخش طراحی ویژوال وب سایت نیستند و فقط به بهینه سازی تجربه کاربری ارتباط پیدا می کنند. امیدواریم که با رعایت این نکات، وب سایت پویاتری را به وجود آورید.

همچنین، پیشنهاد می کنیم تا نمونه های مختلفی از این وب سایت ها را در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید، تا همگان بتوانند این نمونه ها را بررسی نمایند.

سوالات متداول

اول باید صفحه اصلی را برای موبایل بهینه کرد و سپس برای دیگر اندازه ها بهینه سازی را ادامه داد، چرا که بیش از 50 درصد کاربران از تلفن همراه برای جستجو استفاده می کنند. همچنین، برای موتور جستجوی گوگل، اولویت با صفحاتی است که بهینه شده‌اند و با تلفن همراه سازگار هستند. اگر صفحه اصلی بهینه نشود، در نتایج جستجوی گوگل به هیچ وجه نمایش داده نخواهند شد.

تلاش کنید در طراحی صفحه اصلی وب سایت خود از روش کپی برداری از دیگر وب سایت ها استفاده نکنید، بهتر است به دنبال چندین وب سایت مرتبط با حوزه فعالیت خود باشید و با مطالعه و بررسی آنها، الگو برداری نوآورانه ای از آنها در دست اجرا داشته باشید تا طرح جدید و منحصر به فرد خود را ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره و ارتباط با آرتمیس فرم را پر کنید